Cum caracteriza Cioran o Romanie a viitorului – cea de azi?…

Nu pot citi pe Emil Cioran. Nici nu am mai incercat, de ani buni. Nu stiu de ce, scrierile sale nu s-au lipit deloc de sufletul ori de mintea mea, la vremea cand am incercat sa-l citesc. Azi am gasit insa cateva citate de-ale sale, privitoare la Romania. Mi se par incredibil de potrivite cu „starea de Romanie” care suntem. Si m-am intrebat: atat de putin sa fi inteles eu ca Emil Cioran avea dreptate?

„…Iubesc istoria Romaniei cu o ura grea. …Sa ne fi nascut din oboseala romanilor si lacrimile dacilor? …Nu pot iubi decat o Romanie in delir. …Nu este deloc comod sa te fi nascut intr-o tara de a doua mana. …O Romanie fanatica este o Romanie schimbata la fata. Nu pot vedea destinul Romaniei decat patetic.“ – Emil Cioran, 1936

Cioran avea 25 de ani cand a scris aceste lucruri… Si-apoi m-am gandit la altele: de exemplu la faptul ca Cioran este nascut in comuna Rasinari – la doar 12km de Sibiu, ca si poetul Octavian Goga. Au fost consateni… Daca cel de al doilea are o casa memoriala in satul natal, Emil Cioran nu are una organizata ca atare. Casa in care s-a nascut poarta doar o inscriptie, iar in fata sa, un bust al scriitorului. Si totusi, abia in 1940, adica la 29 de ani a parasit definitv Romania pentru Franta. Si era deja cunoscut si premiat. Iar pe 8 aprilie, deci peste exact o saptamana, Cioran ar fi implinit 101 ani.

Lasă un răspuns

