Un alt Ionel Teodoreanu – decat al Medelenilor copilariilor noastre…

Citesc adanc miscata „EPISTOLA CATRE UN SCRIITOR DIN ANUL 2200” scrisa de Ionel Teodoreanu in 1940 si publicata in numarul din iunie al Revistei Fundatiilor Regale. Ionel Teodoreanu este scriitorul varstei mele de 12 ani. Prima carte citita cu placere si mare drag de mine, a fost „La Medeleni”. Eram in clasa a 6-a…  O exprimare muzicala si dulce, atat de suava, ca mi-a invaluit sfarsitul de copilarie si toata adolescenta in cele mai frumoase parfumuri si senzatii mentale.

Dupa multi ani de cand nu am mai citit nimic din Ionel Teodoreanu, gasesc azi aceasta „epistola”, care, recunosc, m-a uimit si miscat pana in adancuri. Imi permit sa transpun aici prima ei parte, un fel de introducere, asa cum apare in numarul 6 din1 iunie 1940 al Revistei Fundatiilor Regale, numar ce poate fi consultat in intregime aici.

Aburesc a floare si mireasma noua liliecii tinerei primaveri si au sunat azi noapte clopotele Invierii, in anul una mie noua sute patruzeci. Poate ca de asta, impresurat de miracol, gandul meu, depasindu-mi hotarul, se indreapta spre tine. Pleaca-te din departarea ta peste adancul in care ma aflu si asculta glasul meu stins, ramas intru tine.
In anii vietii mele m’am numit Ionel Teodoreanu ; scrisul meu a fost cateodata pentru unii din acest timp, asa cum e
preajma liliacului de acum pentru nara mea deschisa. Dar cand tu vei ceti aceste randuri, daca prin milostenia zarului te vor ajunge, ochii mei, acestia care te cauta in veac, nu vor mai fi decat desarte cuiburi, iar mana mea, aceasta care-ti scrie, arzatoare de flacara clipei, va fi, fara de clipa, vesteda pecete a unui destin inchis. Cuprins in marea umbra sau lumina, ma voi numi robul lui Dumnezeu Ion. Atat. Si toti cei de-acum, din jurul si din zarea mea, inalti ca plopul sau marunti ca iarba, care traesc, iubesc si lupta, acoperind pamantul cu umbra si vuetul vietii lor, nu vor fi decat os si tacere sub tarana. Iar in locul lor, ierte-i Domnul, alti asemenea isi vor suna clipele vietii la portile tacerii de-apoi.
Dar tu, camarad de veghe si de vis, vei bate la portile trecutului, asa cum a cercat si tineretea mea. Vei deslusi hrisoave, vei buchisi hronici, vei cerceta arhive, cautand transparenta vremurilor impaenjenite, glasul clopotelor scufundate. Caci asta facem noi scriitorii, trecand ca ploile cu fulgere dinspre trecut spre viitor : aprindem viata intru arta durand din vremelnicia ei curcubeu peste abis. Te vad cu tampla inclinatä peste timpul meu dus in morminte, dar ramas in carte. E ceas de noapte ; dragul ceas al lampii noastre solitare. La fereastra-i vantul, muntele, marea, ploaia toamnei, floarea primaverii sau omatul iernii. Tot una ti-i, caci esti in tine, dincolo de anotimp si clipa. Ochii tai privesc adanc orbitele timpului dezgropat. Mintea ta culege, alege si socoate. Nu te’ncrezi usor, caci stii bine cat de sprinten mint oamenii, incepand cu tine. Unii mint cu mana pe inima ; altii, cu mana pe cumpana ; altii cu mana pe spada si altii, cu mana pe cruce. Mint cand surad si mint cand plang. Floare, surasul lor n’ar da miere albinelor ; ploae, lacrima lor n’ar inverzi ogoarele.Dar tu stii si nu te’ncrezi. Ca sa vezi, inchizi ochii, astfel ferindu-i de amagire. Ca sa auzi, iti astupi urechile, indepartandu-le de glasurile inselatoare. Abia surd si orb te apropii izbavit de sihastria preacuratului adevar. Astfel vei medita taina cumplitului acesta timp contemporan cu floarea liliacului dela fereastra mea si cu macelul neamurilor. Si tot astfel te vei opri cercetator asupra chipului legendar al Regelui Carol al II-lea, Domnul timpului meu, intrebandu-te, cu fruntea peste carte : Cum a fost ? Va fi atunci Majestatea Sa intr’un „a fost odata”, in departare de poveste si de ceata. Iar tu, cu neinduplecata minte, il vei cerceta pre El. Vei cauta dintai sa-L vezi cu ochii tai inchisi, neincrezandu-te in talmacirea daltei si a pietrei, a bronzului, a panzei zugravite si a mesterilor fotografi….”

 

 

Lasă un răspuns

