Pescarusi de martie in orase montane…

Cand am auzit prima oara tipatul specific al pescarusilor la Sibiu, am crezut ca am senzatii auditive anormale. Era seara tarziu, prin vara lui 2007 cred, si nu reuseam sa ii vad ca sa ma pot convinge ca nu am halucinatii auditive… Imi spuneam ca-i imposibil ca intr-un  oras de munte, departe de mare, sa-si gaseasca habitatul niste pescarusi care traiesc din pescuitul pestelui, din plonjarea in apa marii si din statul in soare. La cateva zile dupa ce i-am auzit, am reusit sa ii vad. Erau doi, probabil pereche. Nu stiu cand au venit si cand au plecat in anul acela, insa in lunile iunie si iulie, cu siguranta i-am auzit mereu, aproape seara de seara. Uneori ii si vedeam, daca ziua reuseam sa ajung aproape de zona foarte centrala unde de obicei isi faceau veacul. Mai ales serile, faceau un tur astral la mica inaltime, tipandu-si prezenta in felul lor unic. Eu ma bucuram cu tot sufletul, fiind o mare indragostita de mare, caci mi se parea ca primeam vesnic darul soaptelor marii, aduse de pescarusii flotanti. Am auzit ca locul lor preferat de sedere era vechea primarie a orasului si ca se hraneau de obicei cu resturi aruncate de oameni. Renuntasera la peste de dragul…acestui oras montan. Poate parea incredibil, dar multe sunt incredibile in jurul nostru… In anul acela am crezut ca perechea de pescarusi e-o eroare si ca in vara aceea era prima si ultima data cand o sa-i vad la Sibiu.

Nu a fost asa, suntem in 2012, si 5 sau 6 perechi de pescarusi au revenit la Sibiu deja din primele zile ale lui martie… Nici nu am apucat sa vad intorcandu-se din tari mai calde, pasari mult mai robuste si mai mediteraneene, si am auzit si vazut pescarusii. Cred ca au fost primii… Cautand prin datele jurnalelor locale, am constatat ca prima lor aparitie la Sibiu dateaza din 2006, si atunci au fost observati prima oara in luna iunie. Doar doi. Poate memoria mea ma inseala, si intr-adevar, si eu i-am auzit prima oara in 2006 si nu in 2007. Dar nu voi contesta ziarul local. In 2007 prima lor revenire in Sibiu s-a produs deja in luna mai, deci ceva mai devreme. De la an la an, familia pescarusilor montani se mareste. De la an la an, revenirea lor e tot mai apropiata de sfarsitul iernii. I-aud tipand in inaltimi, acum cand scriu, si ma bucur sa-mi amintesc ca glasul marii transpune in tipete de pescarusi, in apropierea piscurilor Fagarasilor…. Daca nu vine muntele la mare, vine marea la munte…

Am gasit sa adaug aici „Balada pescarusilor albastri”, compusa de unul dintre cei mai iubiti compozitori romani de muzica usoara a anilor ’80, Florin Bogardo, si cantata de Stela Enache, vocea adorabila a adolescentei mele…

Lasă un răspuns

